Kommunsekreterare


Våra 1100 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbo kommuns utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål". Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!

Arbetsplats

Kansliavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vi söker en kvalificerad kommunsekreterare med placering inom kommunledningsförvaltningens kansliavdelning. Förutom sedvanliga kommunsekreteraruppgifter ska du även vara kommunens expert i övergripande infrastruktur- och kollektivtrafikfrågor. Du ska finnas med och agera i de sammanhang där dessa frågor berörs, förutom lokalt även på regional och delregional nivå.

Som kommunsekreterare ansvarar du under ledning av kanslichefen för samordning av beslutsprocessen för kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Du kommer att vara sekreterare i kommunstyrelsen och dess arbetsutskott och vid behov i andra möten och projekt. I tjänsten kan komma att ingå vissa utredningsuppdrag. Du blir systemförvaltare för kommunens dokument- och ärendehanteringssystem och möteshanteringssystem och ansvarar för den administrativa utvecklingen och digitaliseringen inom dessa områden.

Du kommer tillsammans med förvaltningssekreteraren att ansvara för administrationen av de allmänna valen.

Kvalifikationer

Du ska ha akademisk utbildning med inriktning mot juridik, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller motsvarande som vi bedömer likvärdigt. Du har goda kunskaper i kommunalrätt och offentlighetslagstiftning. Du bör ha erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och gilla att arbeta i en politiskt styrd organisation. Kunskaper i infrastruktur- och kollektivtrafikfrågor och intresse för samhällsplanering är meriterande.

Det är viktigt att du har god stilistisk förmåga och att du uttrycker dig väl i tal och skrift.

Du har ett strukturerat arbetssätt, är självgående, noggrann och effektiv. Att du är serviceinriktad, har god samarbetsförmåga och är en lagspelare är av största vikt.

Du ska ha mycket god datorkunskap och behärska Office-paketet samt vara intresserad av digitalisering av de kommunala processerna.

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: 2018-02-01

Ansökan

Ansök senast: 2017-10-22
Referensnummer: 167/17
Sök jobbet här

Lön

Månadslön.

Antal tjänster

1

Krav på yrkeserfarenhet

Erfarenhet krävs

Övrigt

Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 18 900 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.

Kontaktperson

Helén Odéen, Kanslichef
Telefon: 0416-27216
E-post: