Kunskap ger ny kunskap

Publicerad 16 juni 2016

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet lyfter Sjöbos förskolor.

Sjöbo kommun får besök av kända föreläsare. Medarbetare börjar forska och ett nytt förhållningssätt etableras. Med hjälp av statliga medel och stort engagemang är förskolorna i Sjöbo kommun i rörelse – till gagn för alla barn i kom-munens förskolor.

Med hjälp av statliga medel satsar förskoleverksamheterna på att kompetensutveckla medarbetarna.

– Vi fick 600 000 kr som är avsedda att kvalitetssäkra verksamheten. Vi har valt att genomföra föreläsningar, köpa in litteratur och hålla litteraturseminarier, avsätta tid till bearbetning och delta i en forskarcirkel, berättar Gunnel Bengtsson som är en av Sjöbo kommuns förskolechefer och dessutom projektsamordnare för kompetensut-vecklingen.

Arbetet hänger egentligen ihop med det förändrade uppdraget som förskolan fick i skollagen 2010 och läroplanen för förskolan, och startade redan 2014.

– I läroplanen finns ett nytt kapitel med som handlar om förskolans roll i att följa upp, utvärdera och utveckla. Begreppet undervisa finns med i skollagen. För förskolan ser undervisningen annorlunda ut, berättar Gunnel Bengtsson.

Öppnar dörrar till nytt lärande
Att undervisa i förskolan kan upplevas kontroversiellt men omsättas till vad det just betyder i förskoleverksamhet: Målstyrd process där barnets nyfikenhet, intresse och erfarenhet tas till vara av pedagogerna. Pedagogerna samspelar och utmanar barnet utifrån mål och riktlinjer i läroplanen.

– Vi arbetar mycket med att se var barnens intresse finns och koppla det till målen i läroplanen. Dinosaurier är ett intresse där vi kan få in ett första steg till matematik genom att till exempel sortera efter storlek. Intresset öppnar dörrar till nytt lärande.

Högskolan i Kristianstad håller en rad forskarcirklar på temat Språk och kommunikation, Yngre barn och Naturvetenskapernas didaktik. I samarbete med högskolan får Sjöbos förskolepedagoger lyssna till etablerade forskare inom modern forskning. Målet med forskarcirklarna är att ge deltagarna nya och utvidgade kunskaper för att sedan omvandla dem till praktik i den egna verksamheten. Här kliver pedagogerna dessutom in i den egna forskarrollen: 20 pedagoger forskar just nu inom ämnen som är till nytta för Sjöbos förskolebarn. Forskarna får gå på seminarier, studiebesök, läsa ny litteratur och avslutar med att skriva forskarrapporter som ska vara klarar under senvåren. Och effekten av pedagogernas vidareutbildning har inte låtit vänta på sig.

Medveten närvaro
– Vi arbetat med språket, vi färgar det mer, säger Gunnel Bengtsson. Till exempel säger vi inte ge mig den, och pekar på mjölken, istället frågar vi vill du räcka mig mjölken, förklarar hon. Vi för mer dialog, pratar vi om en röd blomma pratar vi om vad det är för slags blomma. Vi ställer helt enkelt fler frågor och reflekterar över svaren.

Pedagogerna är mer medvetet närvarande i allt som sker. Förskolebarn suger i sig som svampar. Hjärnan är mycket mottaglig för allt i den här åldern. Mycket av det de lär sig omsätter de i lek. Då provar de praktiskt sina erfarenheter och befäster dem som kunskap.

– Vi ska stötta och utmana och utveckla barnens intresse att lära sig mer. När vi pratar om vad vi gjort under dagen konstaterar vi inte bara vad som hänt utan pratar om vad vi lärde oss, om det var roligt. Vi får ett gemensamt språk och dokumentationen över vad vi gör ser annorlunda ut nu, säger Gunnel Bengtsson.

– Det är otroligt roligt att se hur pedagogerna växer i sin yrkesroll och hur barnen får nytta av våra nya kunskaper, säger Gunnel Bengtsson.

Internationella forskare inspirerar
Sjöbos förskolepedagoger har en egen före-läsningsserie som en del i kompetenssatsningen. I vår kommer Leif Strandberg som är världsberömd psykolog hit, liksom Ann Åberg som föreläser om pedagogisk dokumentation i förskolan. Nästa år föreläser Ingrid Pramling, professor i pedagogik och Susanne Thulin som är doktor i pedagogik.

– Vi har valt föreläsare utifrån kartläggning och analys av verksamhetens behov, så att vi ska få så mycket som möjligt ut av kompetenssatsningen på hemmaplan.