Treårigt projekt ska främja förskolebarns läsvanor

Publicerad 21 september 2016

Sjöbo kommuns förskolor och avdelningen Kultur och fritid för barn och unga, startar ett tre år långt projekt med syfte att främja intresset för läsande och litteratur och glädjen med böcker för barn i förskolan.

Initiativet kommer från början från pedagoger som arbetar på våra förskolor, och har efter en tids planering resulterat i ett projekt stöttat av Region Skåne samt Kulturrådet. Innan sommaren beviljades projektet med 100.000 kr från Kulturrådet och i måndags kom beskedet att även Region Skåne stöttar med 150.000 kr.

Projektet har fokus på att pedagogerna ska få fler verktyg för att kunna utöka läsning och berättande i förskolans vardag, till exempel inom de teman som barnen är engagerade i just då. Förskolorna kommer även att utveckla förskolebibliotek där böcker ska presenteras och erbjudas på ett spännande sätt för barnen.

Projektet kommer att genomföras på Tofta förskola, Blockflöjtens förskola, Linnéstugans förskola samt Lillgårdens förskola under läsåret 2016/2017. Alla pedagoger i de deltagande förskolorna kommer att genomgå en fortbildningskurs. Kursen kommer innehålla föreläsningar, seminarier och att arbeta praktiskt i en serie av workshops om läsning, berättande och hur man kan levandegöra litteraturen via drama och rekvisita.

­–Vi är alla överens om att det är viktigt med förskolor där det ständigt "språkas" vid alla olika händelser, aktiviteter. Där läsning och litteratur är viktiga ingredienser som startar i barnens ritande, låtsasskrivande och låtsasläsande, säger Gunnel Bengtsson, förskolechef på Linnestugans och Lillgårdens förskolor. Förskolan har i uppdrag att främja barns lika villkor och möjligheter, och där är tillgången till litteratur en viktig del. Det viktigaste är inte att man ska läsa "rätt" böcker, utan att man ska kunna känna att böckerna finns till för en själv, både som källa till kunskap och som den härliga upplevelse det kan vara att sitta med en riktig bok och titta i, prata om bilderna och läsa den.

Under de kommande åren är det tänkt att övriga kommunala förskolor ska kunna delta i projektet.