Stående kvinna tränar styrka och balans senior äldre gratis träningsprogram

Träna styrka och balans hemma

Det är alltid bra och nyttigt att träna - speciellt när man börjar bli äldre. Att träna är en bra investering i din hälsa, så att du kan fortsätta klara dig själv, och minska risken för fallskador. Vi har samlat några filmer till dig, för att du enkelt ska komma igång med träningen. Här finns övningar för sittande och stående träning, på olika nivåer. Stort lycka till med träningen!

Träningsråd

  • Försök träna minst tre gånger i veckan, men gärna varje dag.
  • Träna inte om du är sjuk, till exempel om du är förkyld, har feber eller ont i halsen.
  • Ta inga onödiga risker. Övningarna ska vara lite utmanande men vad som är utmanade är individuellt. När du tar dig an de stående övningarna kan du börja med att göra dem med stöd av exempelvis en stadig stol, vägg eller köksbänk.
  • Om du har specifika balanssvårigheter eller andra fysiska bekymmer eller funderingar bör du ta kontakt med en fysioterapeut.

Sittande övningar

Börja gärna med sittande övningar. Filmerna är korta och tydliga, och du har sex olika övningsfilmer att välja på. Lycka till med träningen!

Sittande kvinna tränar styrka och balans film 1

Stående övningar - stadig och balanserad

Stående övningar, med stöd och utan, för att träna din balans. Du har fem olika filmer att välja på. Lycka till med träningen.

Kvinna tränar balans stående vid stol set 2 träningsprogram

Stående övningar för att träna benstyrka

Stående övningar, med stöd och utan, för att träna din benstyrka. Du har sex olika filmer att välja på. Lycka till med träningen.

Stående kvinna övar benstyrka träningsprogram
Skriv ut
Senast uppdaterad: 25 april 2022
Sidan publicerad av: Helen Wennerholm
Omsorg och stöd