Satsning på digitalisering ger resultat

Foto på Stadsbyggnadsförvaltningens lokaler på Ommavägen 30

Foto på Stadsbyggnadsförvaltningens lokaler på Ommavägen 30

Tack vare kommunstyrelsens satsning på den digitala utvecklingsresan lanserar Stadsbyggnadsförvaltningen flera e-tjänster under hösten. E-tjänsterna kommer göra hanteringen av ärenden smidigare och enklare för både medborgare och kommunanställda.

Enklare och snabbare

Istället för att fylla i, skriva ut och skicka in pappersblanketter finns det nu helt digitala lösningar till flera av Stadsbyggnadsförvaltningens ärenden. E-tjänster förenklar ansökan för invånare och företag, ökar tillgängligheten, snabbar på handläggningen och minskar användning av papper. Tjänsterna är tillgängliga dygnet runt och möjliggör för användarna att hantera sina ärenden när det passar dem bäst.

13 nya e-tjänster

Under hösten lanseras följande e-tjänsterna hos Stadsbyggnadsförvaltningen:

  • Samråd och granskning av detaljplaner
  • Digitala detaljplaner med karttjänst för allmänheten
  • Ansökan om planbesked
  • Beställning nybyggnadskarta
  • Beställning lägeskontroll och utstakning
  • Beställning mättjänster
  • Kulturmiljöwebb
  • Ansökan och anmälan bygglov
  • Ansökan enskild avloppsanläggning
  • Entreprenörsrapport enskilda avlopp
  • Registrering av livsmedelsanläggning
  • Lämna uppgifter inför omklassning av livsmedelsverksamhet
  • Underrättelse om köldmedieanläggning

 

Skriv ut
Senast uppdaterad: 20 september 2023