Sjöbo marknad och Mikaeli marknad

Tack för i år - alla knallar, besökare och engagerade människor som jobbat och hjälpt till för att än en gång göra Sjöbo marknad till en upplevelse för tusentals besökare. Vi ses igen!

Sjöbo marknad

Sjöbo marknad är ett av de mest uppmärksammade sommarnöjena i trakten, och har så varit ända sedan starten 1864. Marknaden i Sjöbo är en av landets största med ungefär 100 000 besökare, 600 knallar och flera kilometer marknadsstånd, serveringar och tivoli. Familjemarknaden mitt i byn lockar gäster från hela landet; många utflyttade skåningar planerar sin semester efter marknaden. Den genuina atmosfären finns kvar, i en version anpassad efter dagens besökare.

Marknaden lockar försäljare i alla åldrar från hela Sverige, en del har varit med i 30-40 år och i några familjer har traditionen att stå på marknad gått vidare i arv till nästa generation.

Sjöbo sommarmarknad hittar du på marknadsplatsen i centrala Sjöbo. Sommarmarknaden är torsdagen den 18 och fredagen den 19 juli 2024.

Stort utbud

Här finns allt från dockor, hantverk och lädervaror till marknadskarameller, kryddor och mat. Utbudet av kläder är stort, både egendesignade och importerade.

Olika sätt att betala

För dig som vill handla är det värt att tänka på att det kan variera hur knallarna tar betalt. Det är många som tar både kort och swish, ett fåtal som är helt kontantfria och ett fåtal som fortfarande föredrar kontanter.

Mikaeli marknad

Marknaden hålls på marknadsplatsen i centrala Sjöbo lördagen den 5 och söndagen den 6 oktober 2024.

Höstens stora folkfest lockar många besökare. När tröskningen var över, äpplena plockade och sylten kokad, var det tid för att roa sig lite innan vintern lade sig över landet. Då hölls Mikaeli marknad. Frukt, grönsaker och syltburkar köptes och såldes, vintergarderoben fylldes på med varma kläder.

Skördemarknad med tradition

Mikaeli marknad håller fast vid traditionen och är fortfarande en skördemarknad med mat, hantverk och slöjd, höstens stora folkfest i Sjöbo och lockar många besökare.

Senast uppdaterad: 9 januari 2024
Uppleva och göra