Aktivitetskort på nätet

Aktivitetskort på Nätet (ApN) är ett system som förenklar för föreningar att registrera närvaro och ansöka om lokalt aktivitetsstöd. En ledare kan i ApN registrera sammankomster och deltagartillfällen och föreningsadministratören kan överblicka föreningens sammankomster och deltagartillfällen.

För att komma igång med ApN

Föreningen ska utse en eller flera föreningsadministratörer, som är den/de som är huvudansvariga för att föreningens aktivitetsredovisning sköts på ett riktigt sätt. Föreningsadministratören kan även följa upp storleken på stödet under perioden.

När ni valt en eller flera föreningsadministratörer mejlar ni till: forening@sjobo.se

  • Personnummer ååmmdd-xxxx
  • Namn
  • Mobilnummer
  • E-post
  • Personligt användarnamn (minst 6 tecken)
  • Personligt lösenord (minst 10 tecken)
  • Förenings-ID (detta gäller enbart föreningar som använder externa system)

Rollen som föreningsadministratör skiljer sig åt beroende på om föreningen:

1. Registrerar aktiviteter direkt i ApN

  • Skapa användare åt nya ledare
  • Skapa närvarokort för föreningens träningsgrupper
  • Koppla ledare till närvarokort
  • Godkänna föreningens sammanställning för att ansöka om lokalt aktivitetsstöd

2. Registrerar aktiviteter i IdrottOnline (Riksidrottsförbundet)

  • I IdrottOnline skapa och ladda ner xml-filer. Därefter kan föreningsadministratören ladda upp filerna i ApN på följande sätt:
    - Välj menyval (Importera fil)
    - Tryck på knappen (Välj fil). Leta därefter upp den xml-fil som laddades hem från RF och tryck (Öppna).
    - Skicka in filen genom att klicka på (Skicka).
  • Godkänna föreningens sammanställning för att ansöka om lokalt aktivitetsstöd.
  • Tänk på att alla ändringar och korrigeringar görs i IdrottOnline.

3. Registrerar aktiviteter i övriga externa system

  • I de flesta system sker överföringen automatiskt varje dag, medan i några så måste ni trycka på en knapp för att överföring ska ske.
  • Godkänna föreningens sammanställning för att ansöka om lokalt aktivitetsstöd.
  • Tänk på att alla ändringar och korrigeringar görs i ert externa system.

Koppla externa system till ApN

Föreningar som idag använder externa system kan koppla dessa till ApN. De externa system som är kompatibla (160909) är:

  • Riksidrottsförbundet (idrottonline)
  • Laget.se
  • SportAdmin
  • @Medlem
  • Anteo
  • Attendance
  • BRP
  • DL Software
  • Horsemanager
  • Memberio
  • MyClub
  • Pastelldata
  • Sportnik
  • Svenska Lag
  • Webman Club
  • Videdals GIF
  • Xenophon
  • Zynatic Medlemsregister

Oavsett hur ni väljer att göra registreringen är det föreningens ansvar att i ApN följa upp era registreringar. Vid eventuella krockar (deltagare som är registrerade på flera sammankomster vid samma tider) är det föreningarnas ansvar att kontakta varandra så att registeringen blir rätt.

Närvaroregistrera med mobiltelefonen

Registrera nya aktiviteter genom APN:s mobilanpassade gränssnitt. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Datum för ansökan

Ansökan görs två gånger per år, en gång för vårterminen och en gång för höstterminen.
Ansökan för höstterminen ska vara inskickad senast den 25/2 och för vårterminen ska ansökan vara inskickad senast den 25/8.

Support

Behöver ni support så vänder ni er i första hand till Umeå kommun som administrerar ApN. Telefon: 090-16 16 60.

Vill ni ha hjälp att komma igång eller mer information, kontakta via e-post: forening@sjobo.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 16 november 2020