Aktivitetskort på Nätet (ApN) är ett system som förenklar för föreningar att registrera närvaro och ansöka om lokalt aktivitetsstöd. En ledare kan i ApN registrera sammankomster och deltagartillfällen och föreningsadministratören kan överblicka föreningens sammankomster och deltagartillfällen.
Föreningen ska utse en eller flera föreningsadministratörer, som är den/de som är huvudansvariga för att föreningens aktivitetsredovisning sköts på ett riktigt sätt. Föreningsadministratören kan även följa upp storleken på stödet under perioden.
När ni valt en eller flera föreningsadministratörer mejlar ni till: forening@sjobo.se
Rollen som föreningsadministratör skiljer sig åt beroende på om föreningen:
1. Registrerar aktiviteter direkt i ApN
2. Registrerar aktiviteter i IdrottOnline (Riksidrottsförbundet)
3. Registrerar aktiviteter i övriga externa system
Föreningar som idag använder externa system kan koppla dessa till ApN. De externa system som är kompatibla (160909) är:
Oavsett hur ni väljer att göra registreringen är det föreningens ansvar att i ApN följa upp era registreringar. Vid eventuella krockar (deltagare som är registrerade på flera sammankomster vid samma tider) är det föreningarnas ansvar att kontakta varandra så att registeringen blir rätt.
Registrera nya aktiviteter genom APN:s mobilanpassade gränssnitt.
Ansökan görs två gånger per år, en gång för vårterminen och en gång för höstterminen.
Ansökan för höstterminen ska vara inskickad senast den 25/2 och för vårterminen ska ansökan vara inskickad senast den 25/8.
Behöver ni support så vänder ni er i första hand till Umeå kommun som administrerar ApN. Telefon: 090-16 16 60.
Vill ni ha hjälp att komma igång eller mer information, kontakta via e-post: forening@sjobo.se