Konst och utsmyckning i Blentarp, nr 10

Det här är ett inkommet förslag till område 1. Förslaget presenteras här i sin helhet. Förslaget är under behandling.

Vacker och positiv konst

Jag föreslår att kommunen anställer en poet eller konstnär som får i uppdrag att låta sig inspireras av byn för att skapa vacker och positiv konst som berör Blentarp. Konstnären kan välja att besöka våra företagare och offentliga aktörer, våra skolbarn eller vår natur och omgivning, hästnäringen.

Skapande ska resultera i beständigt material för att smycka vår by. Det kan röra sig om ett antal mässingsplaketter med dikter som sätts upp på olika ställen i byn, eller om en staty eller permanent installation som placeras mitt i byn (kanske vid dammen/infarten). Vore det inte häftigt om Blentarp gör som Tranemo kommun? Smart sätt att göra oss kända och känna oss stolta över vår by. Man blir glad över konst - det är en viktig del av livet och det tror jag att bybor i alla åldrar skulle känna.

Förslaget går vidare till omröstning:
4. Konst och utsmyckning i Blentarp

Om förslaget vinner kommer Sjöbo kommun att föra en dialog med förslagsställarna om förslagets slutliga utformning och placering.

Senast uppdaterad: 19 januari 2022