Två personer tränar med tyngder i vattnet.

Vattengymnastik

Här kan du läsa om vattengymnastik och vilka dagar och tider vi erbjuder detta på Sjöbo simanläggning.

Med anledning av covid-19 är vattengymnastiken tillsvidare inställd.

Att träna i vatten är en bra motionsform. Det ger minimal belastning på muskler och leder, då man endast väger cirka 12-20 % av sin kroppsvikt när man kommer ner i vattnet.

I vatten tränas många av kroppens muskler samtidigt eftersom man måste stabilisera och balansera sin kropp mot flytkraften i vattnet. Musklerna arbetar hela tiden mot vattenmotstånd, vattnets tryck samt turbulensen som bildas i vattnet när du rör dig. Eftersom större delen av kroppen används i vattnet kan du arbeta mer intensivt med en lägre hjärtfrekvens än på land och öka din energiförbrukning. Detta leder till en snabbare förbättring av konditionen samt en ökning av fettförbränningen. Samtidigt stärks hela sin kroppen i vattnet.

Vi erbjuder vattengymnastik med olika inriktningar

  • Klassisk vattengympa
  • Vattengympa lätt - Träning som passar seniorer, gravida, rörelsehindrade eller den som vill röra på sig i ett lugnare tempo.

 Varje termins vattengymnastik inkluderar 13 gånger och varje pass pågår i 45 minuter.

Anmälan och betalning sker via bokningslänken nedan och är bindande. Vi förbehåller oss rätten att ta bort, ändra tider samt flytta deltagare mellan grupper. Minsta deltagarantal för att grupp skall starta är 5.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 19 augusti 2021
Sidan publicerad av: Zara Karlsson